BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 20, 2011

::Mentaati Ibu Dan Bapa::





Jadilah anak yg solehBerikut antara perkara-perkara yang perlu diperhatikan:

1.Ibu bapa suka jika anak berbakti kepadanya. Sahut panggilannya, penuhi suruhannya, ringankan kerjanya, membantu tanggungan sara hidupnya, jaga dia ketika sakit, hidangkan makan, bertanya khabar dan ambil tahu kehidupannya jika tinggal berjauhan dan sebagainya.

... 2.Ibu bapa ada hati dan perasaan. Walaupun umpamanya mereka sudah nyanyuk dan lanjut usia tapi hati mereka masih boleh merasa dan terkesan dengan kata-kata serta tindak-tanduk anak.

3.Ibu bapa pantang ditegur. Umumnya ibu bapa sentiasa rasa diri mereka lebih betul dari anak sebab mereka lebih dulu makan garam. Jadi pantang kalau anak tegur ibu bapa dalam satu-satu perkara secara semberono.

4.Ibu bapa mudah terkesan dengan pandangan mata anaknya. Kalau anak pandang dengan kasih sayang, ibu bapa akan tahu. Begitu juga jika sebaliknya.

5.Ibu bapa tidak suka digula-gulakan oleh anak. Mereka sukakan pemberian dari anak tapi hati kecil mereka menolak pemberian yang bukan dari hati atau sekadar untuk ambil hati.

6.Ibu bapa tidak suka anak campuri urusan peribadi mereka. Misalnya jika ayah seorang duda dan berhasrat kahwin lagi, dia tidak akan senang jika anak tunjuk sikap membangkang atau membuat komen yang sakitkan hati.

7.Ibu bapa suka dijadikan tempat rujuk. Kalau anak tak pernah minta pandangan, tak pernah minta restu dan doa, hati mereka boleh terguris.

8.Diam ibu bapa biasanya tanda tak setuju. Ini anak perlu faham. Kalau anak meminta persetujuan ibu bapa dalam sesuatu perkara tapi mereka diam saja, maka diam itu berkemungkinan besar tanda tidak setuju.

9.Semakin lanjut usia, ibu bapa semakin sensitif. Kalau seseorang itu ada ibu atau ayah yang sudah lanjut usia, ada baiknya dia lebih berhalus untuk jaga hati mereka. Tersilap sedikit pun boleh lukakan hati dan mengundang rajuk mereka.

10.Ibu bapa umumnya suka manjakan cucu dan tidak senang jika cucunya diapa-apakan. Jadi kalau hendak marah atau rotan anak, ia tidak boleh dibuat di depan mata nenek atau datuknya untuk jaga perasaan mereka. Jadi banyak sudut yang boleh ditengok untuk menjaga hati dan perasaan ibu bapa. Bolehlah dikatakan, menjaga hati mereka bagaikan menjaga kaca yang mudah pecah.

0 comments: